söndag 4 september 2011

Vekhet som lämnar kroppen

Min kropp kan inte tycka om mig efter allt den har behövt gå igenom denna vecka. Sådan här träningsverk och så ömmande skavsår var det länge sedan jag hade. Men det är väl bara att gilla läget och inse att man måste vara masochist för att vara soldat. Det har med andra ord varit en riktig rivstart på anställningen.

Under början av veckan fick vi en introduktion av vad TACP innebär, dvs hur man agerar taktiskt, se på mallar, höra radio prat mellan TACP och flyg och sist men inte minst, se en skarp övning med JAS 39 Gripen. Några av befälen var tvungna att agera som FAC (Forward Air Controller) för att ha kvar sina förordnanden. Tack vare detta så var det låg inflygning som gällde vilket betyder att planet kommer in på riktigt låg höjd och i vårt fall verkar med automatkanonen. Det var en grymt häftig känsla att sitta och lyssna på radion medan flygplanet cirkulerade över våra huvuden för att sedan komma in snett bakom oss och avfyra sin automatkanon. Insikten att det är det här vi som soldater ska hjälpa till och göra gjorde i alla fall mig inte så lite upprymd. Tyvärr så kommer jag personligen inte delta eldledarutbildningen under hösten då jag har andra mer grundläggande utbildningar att gå först, dvs olika vapenutbildningar etc.

Övriga dagar spenderades med skarpa stridsskjutningar. De genomfördes väldigt annorlunda än vad jag är van vid. Under värnplikten hade vi inte ens skarpa stridsskjutningar och i Hemvärnet har dessa varit väldigt uppstyrda med exakta direktiv om hur man ska springa, när man ska skjuta osv. Det är inte så att man tog lättare på säkerheten här, men vi som soldater fick ett mycket större ansvar för säkerheten. Vi förväntades ha stenkoll på farlig riktning, bara skjuta mot upptäckta mål osv. Tankesättet bakom är att om vi inte kan agera på ett säkert sätt här, utan en massa direktiv och regler, så kan vi inte göra det i Afghanistan heller. Vad som är intressant ur ett personligt perspektiv är att jag kände att mitt agerande inte skilde sig särskilt mycket från när vi övat löst. Med andra ord: Tränar man rätt från början behöver man inte lära om när förutsättningarna ändras och det har jag att tacka Hemvärnet för.

På fredagen var det orienteringstävling där våra befäl varit så vänliga att anmäla oss i den uniformerade klassen, dvs i stridsutrustning. Dock utan vapen av förklarliga skäl. Ville man ta alla kontroller, vilket man så klart vill, så var banan i alla fall över 7 km lång vilket var rejält slitigt för kroppen då man fick springa längst med sandiga stridsfordonsstråk. Jag har aldrig spytt av träning men då var det jä**ar i mig ganska nära.

Veckan avslutades med en höstmiddag för samtliga anställda vid A9 under lördagen. Det var en mycket trevlig tillställning med mycket god mat som också regementschefen varit vänlig nog att bjuda alla nyanställda soldater på. Jag tror det är viktigt att det skapas tillfällen för sådana sociala evenemang där soldater och befäl kan samtala under mer avslappnade förhållanden. En annan viktig aspekt är också kontakten mellan kompanierna. Vi är till exempel en väldigt lite pluton för tillfället då många är antingen utomlands eller på missionsutbildning och därför känns det värdefullt att man får träffa och tala med soldater från andra delar av A9.

Nästa vecka består av mycket kvällstjänst och jag är mycket osäker om jag kommer ha tillgång till dator så nästa inlägg kan komma att komma först nästa helg.

6 kommentarer:

  1. Och vapenvården av Mauser Bk 27mm är inte att leka med. Kunde ni inte åtminstone beställt lite rikligare med kulor och krut så det känns meningsfullt?

    SvaraRadera
  2. Inte några stridskjutningar under värnplikten?!
    Det var det enda man sysslade med kändes det som och att man själv ska ha stenkoll på vad man skjuter på är väl självklart?

    SvaraRadera
  3. "Vad som är intressant ur ett personligt perspektiv är att jag kände att mitt agerande inte skilde sig särskilt mycket från när vi övat löst. Med andra ord: Tränar man rätt från början behöver man inte lära om när förutsättningarna ändras och det har jag att tacka Hemvärnet för."

    Du har mycket att lära. Dina lösa övningar borde skilja sig rejält från en skarp stridsskjutning och eventuell skarp strid senare ;).

    Vänta till du gör en stridskjutning plutons-anfall. Och en som inte är så uppstyrd som jag är säker på att den du precis vart med om var.
    När du gjort det och tänker tillbaka på den här senaste så kommer du skratta. :)

    Var i herrans namn gjorde du vpl om du inte genomförde stridsskjutningar?

    / MVH 4-år som soldat i FM

    SvaraRadera
  4. Du har mycket att lära. Dina lösa övningar borde skilja sig rejält från en skarp stridsskjutning och eventuell skarp strid senare ;).

    Ehh.. varför? Övar man på något annat sätt med lösplugg, så kan man till del hävda att man gör fel! "Kan" man inte öva på annat sätt, vad ger löspluggsövande isf, annat än fel i muskelminne?!
    ---------------
    Vänta till du gör en stridskjutning plutons-anfall. Och en som inte är så uppstyrd som jag är säker på att den du precis vart med om var. När du gjort det och tänker tillbaka på den här senaste så kommer du skratta. :)

    Har Johansson angett strl på förband vid FUSA:n? Var kommer din säkerhet ifrån att den var uppstyrd?
    --------------------
    Var i herrans namn gjorde du vpl om du inte genomförde stridsskjutningar?

    Han jobbar på A9, det skulle kunna vara en hint om sannolik GU!? Befattningsutb har de senaste 60 åren varit primärt och "every man is a rifleman" har inte ens varit prio sjutton. Lite historielöst att förvånas över att "alla" inte är drillade skyttesluskar från GU", kan jag tycka!? Stridsenheter räknades förr i fördelningar, brigader och till nöds bataljon. Det åstadkoms lite mer effekt av en sådan koloss, än grp, plut el komp av jätteduktiga skyttesoldater. Jag menar, jag uppfattar att du värder skyttegebitet som bättre/viktigare än någon annan befattning. Jag missar vad det är du eg vill säga?

    Gamle Lode

    SvaraRadera
  5. Nu tog du det inte riktigt som jag menade...
    Uttryckte mig säkert klumpigt. Jag menar mest att du har mycket att se fram emot och det är kul att se utvecklingskurvan i efterhand.

    Efter att själv ha arbetat som soldat länge, märkte jag själv hur en stridsskjutning med en välövad erfaren enhet skiljer sig från ens första skjutningar.

    Säkerhetstänket brukar vara kass med lösplugg, jämfört med skarpa vapen och speciellt när man tillför understödsvapen, flera enheter, hgr mm. Det är inte rätt, men en soldat är soldat och han tenderar att bli mer seriös när det är skarpt.

    En enhet som övar skarpt första gången brukar inte ha så många valmöjligheter under momenten. Ju mer erfaren och samövad den blir, desto lösare tyglar ges cheferna och de kan variera sina beslut och därmed utgången för momenten.

    Kortfattat:
    Första skjutningarna vet du som soldat precis vad som kommer hända och förbereder dig på det.

    Skjutningen några månader senare kan utgången bli på 10 olika sätt och du måste vara beredd på allt.

    Jag värderar absolut inte skyttet högre än något annat. Är själv inte skytte i grunden men trots att min enhet under GU aldrig var tänkt ta en strid så övade vi skarpskjutning. Detta var inte så många år sedan. Därför jag är förvånad.

    4-år i FM, Out!

    SvaraRadera
  6. Den enda skjutning jag fick ägna mig åt i lumpen var PEK-skjutning på bana och det inte ens tillräckligt länge för att hinna igenom boken eller några skyttemärken, så att stridsskjutningar inte var en självklar del av vpl får jag tyvärr instämma i.

    SvaraRadera