torsdag 11 augusti 2011

Första veckan i den nya Försvarsmakten

Som jag nämnde i förra inlägget är jag på en en-veckas-turné till Boden just nu. På programmet har det stått lite obligatoriska "brusutbildningar", materielutlämning mm så att allt är klart när jag börjar på riktigt v135.

Det känns väldigt skönt att vara tillbaka i grönkläder igen och Boden är precis som jag lämnade det för 4 år sedan. Många goda minnen som återvänder och jag kände mig oväntat lycklig över att vara tillbaka. Vid muck sas det som så ofta: "Jag kommer aldrig komma tillbaka".

Första dagen började materielutlämningen, eller snarare materielkaoset. Det var oerhört mycket utrustning med tanke på alla nymodigheter som tillkommit, som t.ex m90 lätt och skalplagget. Att sedan tillhöra ett spaningsförband gjorde det inte lättare när det skulle hämtas ut vinter-vinter-kängor (de kallas nog vanligtvis jägarkänga men jag tycker mitt namn bättre symboliserar kängornas funktion) etc. Som ytterligare tyngd på bördan tilldelades ytterligare utrustning från plutonen som tyckte utrustningskorten var otillräckliga. Allt detta skulle in i ett vanligt logementskåp och gärna i någon form av ordning. Det gick tillslut även om en av 1:e sergeanterna kom och fråga: "Är du nere i materiel-stress-konen?" Svaret blev ja. Men hellre för mycket utrustning som man kan välja av vad man ska använda än för lite utrustning!

En intressant skillnad mot värnplikten är att varje pluton får ett logement som omklädningsrum. Varje soldat får ett skåp där han kan förvara sin materiel och det finns ett bord alla kan samlas kring. Det ger en känsla av att ha en riktig arbetsplats, dvs ett ställe man går till varje morgon och planerar inför dagen. Mycket smidigt. Detta omklädningsrum ligger också i en annan kasern än de logement där soldaterna kan få bo, detta för att skapa en känsla av att man inte bor och arbetar på samma plats.

Och den känslan behövs. Befälslaget är mycket noga med att en soldat inte ska behöva jobba mer än vad han är arbetstidsplanerad för. Har du inte hunnit sy uniformen? Okej, då får det vänta till en annan dag för nu är arbetstiden slut. Det kan tyckas konstigt att arbetsgivaren inte vill att soldaterna ska jobba "frivilligt", men jag tror det är helt avgörande att Försvarsmakten, i detta tidiga stadium med en yrkesarmé, sätter gränser och får oss som erfarade värnplikten att förstå att inget krävs av oss efter arbetstid. Om dagen avslutas med ett fys-pass så ges tid för dusch etc så att alla kan bli klara innan det är dags att åka hem. Det känns tryggt att befälen tar hänsyn till våra rättigheter i den här aspekten.

En andra reflektion jag gjort är den skiftande utbildningsnivån som finns inom plutonen. För tillfället består plutonen av: soldater som varit anställda varierande tid, nyanställda soldater med värnpliktsbakgrund (jag m.fl) samt nyanställda soldater direkt från GMU. Det får som effekt att det i princip behövs 3 separata planeringar för dessa tre soldatgrupper, något som skötts bra av det lilla jag sett hitintills. Detta borde på intet sätt vara en enskild företeelse utan borde bli vanligare och vanligare på detta flesta förband. Försvaret där alla ryckte in samtidigt och befälen planerade på årsbasis är borta. Nu krävs i princip enskilda utbildningsplaner för varje soldat och det kommer bil spännande att se hur Försvarsmakten kommer klara av denna uppgift.

För det tredje: Det känns väldigt skönt att kunna lämna positiva besked från min första tid från soldat nivå inom den nya Försvarsmakten. Det finns mycket att kritisera inom försvarspolitiken och de strategiska besluten men på marken fungerar det än så länge bra.

8 kommentarer:

  1. Bra och intressant att befälskåren förstått att gratisarbetets tid är över! Nu gäller det att sluta i tid, dels för att undvika dyrbar övertid men även för att de anställda faktiskt kan ha annat inplanerat direkt efter tjänstens slut.

    Nya tider! Mycket tid försvinner nu till materielvård för de anställda, det var tid som inte märktes i det gamla värnpliktssystemet.

    Men du... Hur kul är det att bo på kasern? Inga besök över natten, inga spontana påhälsningar från civila kompisar, ingen bil på P-platsen utanför huset, ingen grillkväll på gräsmattan med polarna, ingen liten onsdagspilsner eller förfest på fredag. Får ni inreda bostaden själva med civila möbler, gardiner, tavlor eller vad säger FortV?

    Medger lunchens längd att ni kan värma och inta egen matlåda eller blir ni "tvingade" att betala och äta i matsal motsv? Står arbetsgivaren för kostnaden i dylika fall?

    Får ni ut "godkända" träningsskor m.a.a. skatteverkets beslut?

    Har ni bredband? Gäller FM policy för surfande på kasern?

    Ja du kanske har bra svar på detta och är helt nöjd, jag bara undrar!

    Intressant även med de olika utbildningsståndpunkterna, hur ser förbandsutbildningen ut när det skiljer så mycket i färdighet? Antar att befälstätheten är hög då det går att köra tre parallella utbildningar i plutonen! Själv upplevde jag ofta att vi bara var 2-3 befäl på relativt stora och komplexa plutoner, då kan man köra flera linjer bara under kort tid.

    SvaraRadera
  2. @Anonym

    JA, och hur är det med barnpassning, det sköts väl inte?

    Och kontaktförmedling för att hitta sin blivande partner? Det funkar väl ändå inte?

    Hur är det med gratis resor till och från arbetet, på arbetstid alltså? Inte ens det har väl den usla myndigheten FM fixar åt sina utnyttjade slavar till anställda?


    ...eller, tänk om det är så att folk trivs på jobbet, fast de är statsanställa?

    Trött på gnället

    SvaraRadera
  3. Vad bra att de tagit emot er bra.
    Spaningspluton på I19 har fina anor, förvalta dem med omsorg.

    /fd målstyrka

    SvaraRadera
  4. @Anonym 09:58

    Jag kan bara svara för hur det sköts på A9 så du får ta det för var det är, jag ve tinget om andra förband.

    Att bo på kasern får man enbart göra under provanställningen, dvs högst 6 månader. Då tycker jag man klarar sig med lägre levnadsstandard. Den största nackdelen är att det finns pentry, fast utan kokplattor! Det gör det ganska svårt att laga mat, men annars hade det varit bra.

    Internet finns inte men det kan man ju skaffa eget mobilt internet.

    Vi har alltid en timmes lunch så den är väl tilltagen :)

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte inflika med någonting utöver: Fortsätt skriv!

    /Berg

    SvaraRadera
  6. Måste bara fråga, finns O2 kvar?

    //Kaka

    SvaraRadera
  7. Hej Emil!

    Jag heter Henrik och är en av grundarna till Intresseorganisationen Svensk Soldat.

    Jag vill att du och denna blogg ska finnas med via vår hemsida www.svensksoldat.se.

    Just nu gör vi ett stort arbete för att göra soldaten och sjömannens röst hörd bland politiker och beslutsfattare inom Försvarsmakten. Jag tror att Du kan vara ett bra tillskott till vår organisation.

    Hör gärna av dig!

    Henrik Karlsson
    henrik@svensksoldat.se

    SvaraRadera
  8. @kaka

    Javisst! De erbjuder lunch för en dyr penning och dator för 10 kr. Dock så är O2 inte lika välbesökt som tidigare av förklarliga anledningar :)

    SvaraRadera