lördag 6 augusti 2011

Fullt upp!

Bloggen kommer gå ner i antal inlägg nu en kort period framöver. Anledningen till detta är att jag helt enkelt inte har tid, eller rättare sagt måste prioritera annat. En vän till mig sa: "Det finns inget som heter ont om tid, alla människor har 24 timmar om dygnet. Att inte ha tid med något innebär att man prioriterar annat framför."

Egentligen var det tänkt att jag skulle börjat i Boden i början av augusti. Problemet ligger i att min tjänst på HKV sträcker sig fram till september. Lösningen blev en kompromiss där jag fortsätter på HKV men ska upp till Boden den veckan som kommer nu för lite diverse utbildningar som jag inte får missa. Sedan följer en vecka till på HKV och sen ett par dagar i Sollefteå för begravning och ett par dagars välbehövlig semester med flickvännen.

Mitt i allt detta måste jag flytta ur lägenheten med allt vad det innebär. Så jag måste tyvärr prioritera ner bloggen lite framöver men hoppas att de som läser och uppskattar bloggen håller ett vakande öga för när "En annan del av Försvarsmakten" tar fart igen.

Något som är uppmuntrande är att det verkar uppstå en diskussion om inläggen, särskilt de som behandlar hemvärnet. Det verkar finns ett diskussions-underskott kring hemvärnet, många åsikter och tankar som inte får komma upp till ytan. Glädjande att detta forum kan kanalisera alla dessa idéer. Vi får bara hoppas att det är någon på FÖ eller RiksHv som också läser.

4 kommentarer:

  1. Livet är viktigare än en blogg.

    Tyvärr, och jag önskar det vore annorlunda, tyvärr så befarar jag att den bild vi på lägre nivå än KompC i Hv har, av Hv, som framförs på bloggar som denna samt på SoldF, inte når fram.
    Antingen för att RiksHvStaben eller andra ansvariga inte vill höra eller inte hör, eller dito lyssna, dvs läsa vad som skrivs på Interwebben om vår verksamhet.

    För det diskuteras avsevärt mer, och mer konstruktivt och kritiskt på andra platser än i Hemvärnspravda och i sanktionerade forum IRL.

    Och FM kontra Hv...

    Men sluta inte skriv. Det är bra med folk som kan formulera sig bra. Och om du stannar på Wisemans länklista så får du besökare.

    SvaraRadera
  2. FMV avropar inledningsvis 105 stycken fordon inklusive tillhörande underhållssystem. Fordonen, som är av typen Mercedes Geländewagen 300 CDI kommer successivt att ersätta Terrängbil 11/13 och 20 i samtliga förbandstyper och funktioner i den svenska försvarsmakten.
    Inlagt 2011-02-22 och klippt från FMVs hemsida.

    Hur har man tänkt här från Hemvärnets sida?

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  3. Hv har nog tänkt att det är Sprinters som ska ersätta 20-bilarna. En per grupp.

    Jag har åkt både version 1 och 2, helt ok taxi.

    Sen om de nånsin köps in, och i vilken mängd, är en framtida fråga.

    SvaraRadera
  4. Appropå Sprinter så verkar det bli 519, dvs 5-ton och därmed dubbelmontagehjul. Inget under av komfort, men det är ju tgb inte heller. Mer problematiskt blir förarbevisfrågan. FM kommer ju att helt kräva civilt kort för samtliga fordon och samtlig personal. Mao c-kort. Då förare på plutoner kommer att vara hemvärnsmän så finns det lite utbildning att genomföra.

    Blir det enbart Sprinter på grupper så tycker jag nog att det nu blir lite väl stora och tunga fordon. Man kanske skulle flytta över tross och/eller förläggning till ett annat fordon/släp än det fordon gruppen förflyttar sig i!?

    Gamle Lode

    SvaraRadera