tisdag 2 augusti 2011

Stockholm Pride

Idag invigs Stockholms Pride-festival på riktigt och Försvarsmakten medverkar givetvis. Jag var själv där nere några timmar under dagen å jobbets vägnar då en stor del av personalen på plats är frivilliga.

Det samlade omdömet från de som varit med tidigare år var att Försvarsmaktens deltagande i årets festival verkar genomtänkt och strukturerat. Förra året slutade tydligen i någon form av kaos då tältet blåste bort, i år hade man lärt sig läxan och tog dit en container istället... Jag var ytligt delaktig i planeringen inför Försvarsmaktens deltagande i Pride och blev positivt överraskad. De som har jobbat med planeringen har verkligen varit engagerade och förstått värdet av att Försvarsmakten deltar.

För det är viktigt. Hela värdegrundsarbetet är avgörande för Försvarsmaktens förmåga att kunna attrahera och rekrytera personal i framtiden. Om inte alla känner sig välkomna, oavsett kön, sexuell läggning, religion eller hudfärg så kommer inte förbanden fyllas. Pride-festivalen är ett utmärkt medium för att förmedla Försvarsmaktens värdegrund till allmänheten.

Tyvärr gick inte Försvarsmakten in som sponsor i Pride (vilket resulterade i att FM inte finns med i festivalprogrammet). Men som de flesta vet har Informationsstaben haft lite problem med upphandlingar etc på sistone...

Så ni som bor i stockholmsområdet, ta er tiden och gå ner till Kungsträdgården och hälsa på dem i containern. Visa ert stöd och visa att ni bryr er!

16 kommentarer:

  1. Jag anser att det är pinsamt att FM ska försöka vara "duktig" och PK och nedlåter sig till att delta i detta spektakel. De HBT-personer som besöker och uppskattar Pridefestivalen är knappast de HBT-personer som skulle tänka sig att ta anställning i FM varför argumentet om rekrytering ekar falskt.

    SvaraRadera
  2. Nu behöver FM synas än mer än under vpl-tiden. Hade vpl fortsatt hade den nya tiden, med dagens värderingar gällande sexuell läggning gjort att det blivit en naturlig inkörsport för HBT:are in i FM. Med yrkesförsvar finns det en risk för att FM ses som en bastion av macho.
    Rekytering och Information om FM är nu ett av de viktigaste, och svåraste, jobben för anställda och Hemvärnspersonal.

    Även om det inte är många av deltagarna eller besökarna på Pride som tänkt bli yrkessoldater, så kanske någon/några gillar det militära och blir deltidare (Hv), precis som "alla andra".

    SvaraRadera
  3. I försvaret skall det inte finnas individer, hudfärg, kön, sexuell läggning, religon skall inte finnas. En soldat är en soldat, han finns för att försvara andras rätt till frihet.

    Don't ask don't tell.

    Därmed sagt är det fortfarande viktig att ha en tolerant värdegrund där den typ av rå jargong som kan finnas stävjs.
    Men tycker som ovanstående inlägg att deltagande i pride inte är rätt väg att gå, det känns mer som en gimik.

    SvaraRadera
  4. Damn it! Nu kom det ju ett inlägg i mellan, med ovanstående inlägg menar jag Martin 08:06

    SvaraRadera
  5. @Martin

    Vilken sorts HBT-personer är som inte skulle kunna jobba inom FM menar du då? Kan säga att jag personligen under mina 3 timmar på festivalen pratade med ca 10 personer varav nästan alla antingen redan var antagna till GMU eller ville veta hur man blir en del av Försvarsmakten. Bemötandet var med andra ord mycket gott och samtliga visade på ett stort intresse. Jag tycker du själv borde gå ner dit och titta istället för att basera dina uttalanden på fördomar.

    @Engström

    Självklart finns och bör det finnas olika religioner och sexuell läggning inom FM! Att vara en del av FM handlar inte om att förminska människor till karaktärslösa individer som alla ska passa samma form. Vi ska välkomna skillnader och lära oss att acceptera dem. Dont ask dont tell är ett hemskt sätt att säga att bara för att en man gillar en man så ska han gömma det. Vad är det för öppenhet? Vad sänder det för signaler om FM:s syn på demokrati? Det går helt emot det utvecklande ledarskapet och ÖRA!

    Att pride skulle vara en gimik håller jag inte heller med om. Värdegrundsarbetet är något som sker inom FM varje dag, på alla förband. Varför inte visa på Pride att vi tar dessa frågor på allvar?

    SvaraRadera
  6. @Emil:
    Brukade gå på Pride när det fortfarande höll tuill i tanto och mitt arbete hade plåtar, att FM är där ger dem inte bara en pelare mot det civila samhället utanför garnisonsstäderna (Skövde, Ronneby, Boden) utan hjälper också till att tvätta bort den mossiga stämpeln som FM har.

    Du och jag rykte in i Boden samma år, det FM jag sedan dess har mött som vpl och HV-man är väsenssiljt från det FM som de flesta utomstående har. FM har ett PR-arbete framför sig för att visa att man är en modern arbetsplats som välkomnar friska svenska medborgare som vill göra nytta oavsett hudfärg, sexualitet eller fotbollslagstillhörighet (heja Bajen).

    Kort sagt: Jävligt bra skrivet.

    SvaraRadera
  7. @Lew

    Tack! Skönt att du delar min inställning!

    @Förste Sergeanten

    Allt snack om "sund nationalism", "svenska kulturarv" och "krigsbyte" hör inte hemma på den här bloggen och din kommentar kommer bli borttagen. Vänligen håll dig undan här ifrån om du ska hålla på och skriva sådant trams!

    SvaraRadera
  8. @Martin
    Förstår inte riktigt vad du pratar om. För jag utgår ifrån att du förstår att Pridefestivalen besöks av hbtq-personer med attityder och åsikter av alla de slag. Och så utgår jag ifrån att du vet vad festivalen är för något - debatter, seminarier, fester, teater, utställningar, film, samtal, möten, shower, föredrag m.m., m.m. Har du inte förstånd att förstå det så kom det ju en god uppmaning från Emil att det är dags att införskaffa lite intryck och kunskap. Sedan hoppas jag på att den tråkiga attityd du här visar lämnas hemma och att du kommer med ett öppet sinne. Både för din egen skull, och för att vi som i många andra situationer känner obehag på grund av fientlig eller heteronormativ inställning ska slippa det på den festlighet som är till för att känna och bygga upp stolthet för att vi är de vi är.

    Jag är en av de du pratar om. En som uppskattar Pridefestivalen på grund av min sexuella läggning, för att det är fest och glam, men också för att där ryms så mycket allvar. Festivalen har jag i olika utsträckning deltagit i sedan 1998, men det var först 2005 som jag uppmärksammade att HOF (Homo-, bi-, och transpersoner i Försvaret) skulle delta. Jag gick på ett seminarium... mina fördomar fick sig en törn och jag fick mig en rejäl tankeställare - insåg att jag inte skulle ha något emot att arbeta inom Försvarsmakten! I och med detta började jag allvarligt se myndigheten som en potentiell arbetsgivare, bland annat för att jag uppfattade en vilja att arbeta för en ökad öppenhet för sådana som jag.

    Nu har det gått några år sedan den där tankeställaren. Försvarsmakten har engagerat sig officiellt och tagit en alltmer aktiv roll på festivalerna sedan dess. Jag blev på så sätt påmind om mina tankar kring Försvarsmakten som arbetsgivare, och intrycket jag fått av en arbetsgivare med vilja till öppenhet blev bekräftat. Nu är jag där. Jag är FM-anställd sedan ett par år, och jag vet inte om jag hade varit det om jag inte gått på seminariet och fått upp ögonen den där festivaldagen för flera år sedan.

    Man kanske inte fyller ett helt förband med sådana som jag, men att synas, visa, prata och informera om vart Försvarsmakten står vad gäller värdegrunden ökar möjligheten att festivaldeltagare som hbtq-personer eller andra som lägger stor vikt vid jämlikhet, jämställdhet och mänskliga rättigheter inte blir avskräckta att söka sig till myndigheten. Och då tror jag att en hel del platser kan fyllas.

    /Anna

    SvaraRadera
  9. FM:s värdegrundsarbete klingar falskt tycker jag. Det är OK att vara HBTQ mm mm och man talar om mångfald, men nåde den som inte tycker som chefen, eller som inte passar med den interna bilden av en krigsman.
    Kadetter på skolor formas genom utbildningen till att passa in och mycken personlighet slipas bort, ibland med burdusa metoder.

    Jag tycker att mångfald är bra för effektiviteten men läggning och etnicitet gör varken till eller från för det. Självklart är du välkommen till FM, om du reducerar dig själv till krigsman!

    SvaraRadera
  10. Emil:
    Anser du inte att ÖRA gäller överallt? Är det bara vissa åsikter som får behandlas?

    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  11. @ Förste serganten

    Det fattar du väl. Att man inte får säga vad man tycker - gör du det ändå kan du hamna i kavajhytten hos chefen som tycker att det är viktigare att vara PK än att vara soldat för sitt land - eller som här bli censurerad av en pajas som tydligen lyckats få anställning i högkvarteret.

    SvaraRadera
  12. Men det är väl la tur då att det finns tuffa manliga män som Förste serganten och Anonym som försvarar oss som fjollar runt med värdegrunder och sånt strunt när lede fi kommer.

    SvaraRadera
  13. @Förste serganten

    Du är fullt välkommen att ha vilken åsikt du vill men på den här bloggen är jag ansvarig utgivare (=diktator) och jag vill inte ens komma nära det du står för.

    Dessutom så ska du inte tala om öppenhet, respekt, ansvar då du inte ens vågar stå för dina egna åsikter och skriva under din kommentar med namn. Den dagen då du inte är anonym kommer jag f lite mer respekt för dig.

    SvaraRadera
  14. Bäste Johansson

    Hur har du som liberal mage att ta ordet diktator i din mun? Alla skall väl få tycka vad man vill? Är du inte beredd att som soldat dö för att alla skall kunna säga vad dom vill. Du kan gärna säga att du inte gillar förste sergeantens åsikter och be honom att söka sig till en annan blogg.

    Du förstår väl att han inte vill sätta ut sitt namn med de risker det innebär att få sin bil sönderslagen eller hemmet skövlat för i detta fria land finns inget skydd för den som har avvikande åsikter. Det är andra avvikelser som skyddas av lagen.

    Fd Liberal

    SvaraRadera
  15. Vad är det jag står för då, kan du utveckla det?

    Har jag hetat, uppviglat till nått? Vart otrevlig? Gått till personangrepp?

    Varför får man inte ifrågasätta Försvarsmakten, värdegrunden samt den politiska inriktningen inom FM?


    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  16. Stort tack för den fina info man här kan få av Er svenskar !
    Spasjiba !

    SvaraRadera