fredag 15 juli 2011

Välkommen!

Den 29/9 blir kommer jag bli en del av det nya yrkesförsvaret med allt vad det innebär. Den här bloggen är främst tillägnad alla som undrar vad sjutton det är jag gör uppe i Boden, eller nere i Afghanistan för den delen. Bloggen kommer dels beröra hur det är att vara en soldat i dagens Försvarsmakt och dels fungera som ett medium för mina egna tankar och funderingar om den rådande försvarspolitiken i Sverige.

Varför behövs det ännu en försvarsblogg när det redan finns mycket duktiga skribenter (wiseman's wisdoms, chefsingenjören,för att nämna de två största. Det finns många fler.) För det första så är det nästan uteslutande yrkesofficerare som bloggar om försvarspolitik. Bra så men det är alltid intressant med olika perspektiv. De soldater som bloggar gör det nästan uteslutande från utlandet, lite finns sagt om hur tillvaron ser ut för en soldat hemma i Sverige.

För det andra tror jag mina varierande erfarenheter inom Försvarsmakten ger en ganska intressant bild av Försvarsmakten. Värnplikt på A9 Boden som pjäsgruppchef 2006-2007, hemvärnsman 2007-2011, HKV PROD FRIV under 2011 och om en månad, yrkessoldat på ett TACP i Boden.
Samtidigt har jag är ett stort samhällsintresse. Nästan klar politices kandidatutbildning vid Uppsala Universitet samt aktiv politiskt inom Liberala Studenter och Folkpartiet. Det jag hoppas på är att kombinera dessa olika perspektiv på Försvarsmakten och skapa en läsvärd blogg!

Valet av namn på bloggen kommer från ett internskämt vi har i Hemvärnet. Precis som "En annan del av Köping" visade funktionshindrades vardag i Köping är hemvärnet i dag en del av Försvarsmakten som inte är som alla andra...

2 kommentarer: