måndag 18 juli 2011

Vad göra med Hemvärnet? del 1

De få gånger Hemvärnet kommer på tal i den försvarspolitiska debatten är det oftast i positiv bemärkelse. Visst är det bättre än det har varit historiskt sett, medelåldern har sjunkit markant och hemvärnsförbandens förmåga har ökat. Däremot är det av egen erfarenhet inte lika positiva tongångar ute på hemvärnsförbanden. Uppfattningen att man "leker krig" är genomgående och tilltron att hemvärnsförbanden ska kunna lösa sin uppgift i händelse av ofred bedöms som låg. Mycket av detta beror på bristen på skarpa insatser (oavsett karaktär), för lite och för dålig materiel och ouppfyllda personallistor. Jag återkommer till detta i senare inlägg.

Min bestämda uppfattning är att Hemvärnet är avgörande för Sveriges förmåga att hävda svensk territorium i markarenan. Mycket, för att inte säg all, incidentberedskap i fredstid ligger hos flygvapnet och marinen men i en sådan trögrörlig verksamhet som försvaret måste Försvarsmakten ta höjd för ett relativt snabbt förändrat omvärldsläge där även markarenan kan bli aktuell. Då väger Hemvärnets 40 bataljoner tungt jämfört med de 8 manöverbataljoner som insatsförsvaret består av (dvs när förbanden är fyllda någon gång mellan 2018-2022). Dessutom är insatsförsvaret upplåsta i internationella åtaganden så som NBG och enskilda insatser. T.ex så nämns det i Försvarsmaktens "Europadokument 2011" att NBG innebär en allvarlig brist i det nationella försvaret i händelse av att NBG faktiskt måste användas.

Hur kan då Försvarsmakten höja förmågan hos hemvärnsförbanden? Ett bra första steg är att faktiskt göra det som regering och riksdag ålagt Försvarsmakten att genomföra. Politisk styrning kan vara svår ur ett förvaltningsperspektiv. Antingen är den för diffus eller för detaljerad. I Hemvärnets fall är den i min mening ganska rimlig. Några exempel:

"Personalen i de nationella skyddsstyrkorna ska därför ha tjänstgöringsskyldighet även utan beslut om hemvärnsberedskap eller höjd beredskap. På detta sätt kommer det att finnas hemvärnsförband tillgängliga för militära och civila insatser även i fred."

"De nationella skyddsstyrkorna ska ha hög beredskap och uthållighet samt kunna verka med huvuddelen inom ett dygn samt med mindre delar inom några timmar."


Ett användbart försvar, prop: 2008/09:140

Riksdagen uttrycker i propositionen en klar vilja att insatsförbanden i Hemvärnet ska kunna användas till såväl militära som civila uppgifter i fredstid, krav på tjänstgöringsskyldighet för den enskilde hemvärnssoldaten skrivs uttryckligen. Detta är helt rätt väg att gå i min mening. Med krav på tjänstgöring ökar allvaret inom Hemvärnet och känslan att "leka krig" minskar. Samtidigt är det onödigt att ha 40 bataljoner med en beredskap på 24h som inte bör användas. Dessvärre visar vissa delar Försvarsmakten en ovilja att sätta detta krav på hemvärnssoldaterna, man är rädd att det skadar rekryteringen och att man inte kommer kunna fylla förbanden. Helt feltänkt!

Det tankesättet visar bara att man rekryterar fel personal idag, dvs personer som inte har en vilja att skarpt utföra sin uppgift. Processen med att ta fram ett nytt hemvärnsavtal är långt framskriden och beslut kommer fattas i höst. Vi kan bara hoppas att Försvarsmakten inte viker undan utan gör det som regeringen ålagt dem.

Det finns även skrivet (även om jag inte referensen nu, kommentera gärna om ni känner igen detta) att Hemvärnet ska rekrytera 250 RO till förbanden. 250 RO fördelat på 40 bataljoner blir i snitt 6,25 RO per bataljon, dvs alla bataljonschefer och kompanichefer. Min uppfattning är att staberna på bataljons- och kompaninivå i Hemvärnet förtjänar all kritik. Truppföring på den nivån lämpar sig inte för lekmän utan det krävs yrkesmän med utbildning lämplig uppgiften. Det är ofta på hemvärnsövningar som övningsledningen ger gott beröm till de enskilda soldaterna men staberna har sällan fungerat, något som inte bara förstör övningarna och minskar viljan att vara en del av Hemvärnet utan innebär en allvarlig brist i Hemvärnets förmåga att verka i större enheter än plutoner.

Regering och riksdag har en förvånansvärt klar bild av vad de vill ha av Hemvärnet, första steget för Försvarsmakten borde då också vara att förverkliga den bilden. Inte dra sig undan och undvika obehagliga beslut. Detta är första inlägget om hemvärnet, det kommer flera.

18 kommentarer:

  1. Way to go Emil!

    Vad gäller reservofficerare i hv så har jag inte sett någon siffra? Det vore spännande att se vem det är som börjar konkretisera det hela! Annars så står det ju en blänkare i regleringsbrevet för 2011 sid 4 (fast det vet du väl redan).

    "Vidare ska myndigheten prioritera rekryteringen av reservofficerare till de nationella skyddsstyrkorna inom hemvärnet. Detta ska ske genom nyrekrytering samt genom rekrytering bland redan anställda reservofficerare utan krigsplacering i stående och kontrakterade förband."

    En intressant aspekt är att en reservare är anställd och följaktligen går på lista, dvs de flesta "reservare" i hv:s led idag är inte reservofficerare utan fd reservofficerare.

    Undra vilken orgenhet som först "beställer" platser för reservare? Blir VFU på MSS eller HvSS?

    Mvh Gamle Lode

    SvaraRadera
  2. HV har ingen ammunition inga bilar inga fysiska krav, kuliss åt politikerna

    SvaraRadera
  3. @Lt Johansson

    Återkommer till det i senare inlägg. Stay tuned!

    SvaraRadera
  4. Intressant. Jag förmodar att du har varit en del av Hemvärnet i Uppsala? I så fall borde vi ha sprungit på varandra vid något tillfälle. Ser fram emot konstruktiva inlägg om Hemvärnets framtid.

    SvaraRadera
  5. Det enda vi kan hoppas på om fienden angriper, det är att han skrattar ihjäl sig när han ser vad vi har att komma med i försvarsväg.

    Desillusionerad gotlänning

    Ps. Lycka till med bloggen men tänk på att lede fi också läser din blogg så avslöja inte för mycket..Ds

    SvaraRadera
  6. Trevligt att flera skriver och deltar i debatten det är en viktig del av systemet. Starkt att du även går ut med namn och står för dina åsikter flera borde ta efter.
    Lycka till med bloggen.
    (En som inte går ut med namn...)

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas du tjänstgjort på en högre nivå än am-bärare om du ska såga komp och bat-staber. Annars har du en hyfsat begränsad insikt om deras verklighet.

    Sen om jag inte är helt ute och cyklar så är just plutonen hemvärnets stridsenhet och inte kompaniet.

    SvaraRadera
  8. "Hur kan då Försvarsmakten höja förmågan hos hemvärnsförbanden? "

    Ja, du är inne på rätt väg med höjda krav och möjlighet att tjänstgöra mer än 4-8 dagar. Men den stora stötostenen i min bekantskapskrets är att ingen har lust att "bara" fungera som lätt infanteri. Alla har gjort den långa värnplikten och jag känner t.ex. flera artillerister som skulle ge sin högra arm för att få snabbgruppera och dra iväg en eldstöt med fullbumpor mot en fientlig luftlandsättning.

    För att få trovärdighet måste Hv tillföras system för t.ex. indirekt eld, speciellt som dessa snabbt kan verka över stora ytor. Under hösten börjar FH77B fasas ut i Boden, alltså läge att överföra dessa till Hv och ringa upp artillerister i förskingringen. Jag vet av flera stycken...inklusive bplatsfolk och eldledare. Och vissa skulle dessutom tjänstgöra gratis på kvällar/helger bara de fick gnida, gnugga,öva och skjuta haubits.

    Den svenska staten har kostat på militär utbildning för mycket folk, som både finns inom och utanför Hv..läge att omsätta den kompetensen i verkligheten.

    För övrigt anser jag att Hv måste mer än fördubblas från 40 till minst 100 bataljoner. För varje insatsberedd bataljon ska en skuggbataljon sättas upp och bemannas allteftersom.

    SvaraRadera
  9. @Anonym 09.35 Man behöver inte samla förbandsinstruktörer från tjugoelva övningar som följt batstaber för att kunna uttala sig om problemet, det framgår relativt snart för alla delar av förbandet. Förhoppningsvis finns det visst dugliga batstaber, men det jag upplevt är att det inte är så. Det kan bero på att stabs och, sambandstjänst och ledning inte prioriteras. Det kan bero på att det, på gott, finns lite av en knekt kultur i hemvärnet - ut i skiten, jobba hårt med mycket pannben. Stabern skulle behöva odla sin egen kultur där högantennsresning, oleat och bedömmanden är det sexigaste som finns. Till det behövs bl a färdighet; vilket pekar på det olyckliga i att stabspersonal inte alltid har åtta-dagars avtal.

    Vad gäller att plut är största stridsenhet; fungerar det eg? Bataljoner löser uppgifter och samordnar de i tid och rum, t ex bevakning av område och skydd av del, plutoner är då inte autonoma celler. Min uppfattning är att batstaber har bristande uppfattning kring förlopp, definierar underrättelsebehov dåligt, får då dåligt underlag, kan inte bedöma/planera med kvalitet och kan då inte orientera med något av värde. Sedan brister många ggr själva stabsexpeditions- och sambandstjänsten där personal inte kan handha materiel eller rätt och slätt sin tjänst.

    Att plut är största stridsenhet blir även lite tragikomiskt när hemvärnet (PTOEM) inte har några.

    Att höja hemvärnets förmåga kräver just att man verkar i större enhet än plut och gärna då med stridsuppgifter. Till det åtgår mer samövning (=tid=pengar) samt lämpligtvis indirekt eld. Att lära sig skjuta 8 cm grk habilt med e-skiva kan en chimpans göra. Utöver att höja förmågan över nuvarande PTOEM, så krävs det krav, uppföljning och konsekvenser på alla nivåer i hv. Det finns allt för mycket tro på att det är frivilligt att vara med i hv. Att GÅ med är frivilligt, sedan äger Försvarsmakten din söta lilla rumpa (med en månads uppsägning då).

    Gamle Lode

    SvaraRadera
  10. Ett ord försvann: ..inte har några stridsuppgifter.

    Gamle Lode

    SvaraRadera
  11. @brezjnev

    Ett möjligt, och realistiskt, alternativ skulle vara att lägg till en grk-pluton till varje hemvärnsbataljon. Det skulle ge en helt annan möjlighet att kraftsamla och möjliggöra mer omfattande uppdrag. Tyvärr så har många haub77B styckats upp för att bli Archer så det finns inte så många kvar.

    @Anonym 09:35

    Ja, plutonen är den grundläggande stridsenheten i hemvärnet i dagsläget. Men ambitionsnivån borde väl ändå vara högre än så? Det är möjligt i min mening om vi fick in RO på kompani/bataljons nivå.

    SvaraRadera
  12. Enligt IO 14 är insatskompaniernas uppgifter att ta, bevaka och skydda objekt.

    Eftersom den dimensionerande motståndaren uppträder på grupp-nivå finns det enligt (P)TOEM inget stöd för att fokusera övning på någonting större än plutonsnivå.

    På stabsnivå upplever jag att det stora problemet är att utbildningsgrupperna saknar förmåga att utbilda och stödja staberna snarare än brist på reservofficerare. Även en reservofficerare blir ganska värdelös om han inte hinner planera sin verksamhet eftersom utbildningsgruppen skiter i att få in fordon, tanka och leverera beställd utrustning.

    SvaraRadera
  13. intresset från RO finns ju inte, dream on!
    GRK det finns ju ingen utbildningstid!!!dream on
    HV är ju frivilligt, 100 Bat dream on
    ingen AM inga fordon, dream on

    SvaraRadera
  14. Stridsfordon och stridsvagnar till Hemvärnet? Lite luftvärn? Javisst, men kanske inte till alla bataljoner. Lägg in lite av våra nya, yrkessoldaterna, i dessa funktioner. Artilleri,javisst, både 8 och 12 cm granatkastare. Effekt ger dom och relativt lätta att skjuta med. Billig artillerield mot luftlandsättningar, mot landstigningar. Bandvagnar förståss. Många terränglastbilar-taktisk snabb rörligeht. Slå och ta är inte aktuellt men att tillfoga betydande initial effekt på 3-5 dygn, det bör vara målet.

    Lycka till med bloggen!

    SvaraRadera
  15. Även reguljära armén behöver bra staber:) bara hoppas de blir så någon gång!

    SvaraRadera
  16. Problemet med hemvärt är att 40 bataljoner * 0 i förmåga = 0. Lägg ner verksamheten och använd pengarna till att anställa mer soldater istället.

    SvaraRadera
  17. @ Annonym 11.07.20

    Ja, hemvärt (?) låter ju inte särskillt effektivt.

    Att spara in på 40 hemvärns bataljoner ger väl ekonomiskt utrymme för en pluton
    kontrakterade soldater. Eller iallafall en tropp. Eller ett stridspar, om man tar med övningstid och förplägnad och annan lyx med i kalkylen.

    Medborgare som väljer att i princip gratis ge 4/8 dygn om året och ständigt är beredda att ge sig ut på sök efter försvunna människor eller stävja vårfloder/stormar (Som trots allt är bland det enda påtagliga hot Sverige står inför) är inte en hjärndöd och kostnadsineffektiv nog lösning för att platsa i Firman.

    //Kaka

    SvaraRadera
  18. Jag kan inte komma ihåg att man rackade ner på norrlandsskyttebrigaderna nær de fanns tidigare avseende deras førmåga att ta och førsvara. Mitt kompani har samma utrustning, næstan samma soldater och en høgre vilja och ambition.

    Dæremot har jag idag inte mina vapen och mitt førstahandsbehov av am direkt tillgænligt utan får lita på att FMLOG skall ta fram det nær situationen krvæver. Vilket jag inte gør.

    InsatskompC

    SvaraRadera